Waarschuwing inzake bankfraude aan onze leden

Enkele dagen geleden ben ik ’s morgens om 8.30 uur in paniek gebeld door één van onze KBO-leden. Zij was echt in paniek, omdat zij van de “ Belastingdienst” een appje had gekregen, dat zij onmiddellijk een bedrag van ongeveer € 650,00 moest betalen via ideal.
Zij had dit berichtje natuurlijk op een onmogelijke tijd – ’s avonds rond 21.30 uur – ontvangen en ze moest onmiddellijk betalen, anders zou de deurwaarder komen met alle bijkomende kosten van dien. Ze had de hele nacht natuurlijk niet geslapen en excuseerde zich, omdat ze mij zo vroeg belde en het gebeurde voorlegde. Ik heb haar gelukkig gerust kunnen stellen en haar duidelijk kunnen maken, dat dit een poging tot oplichting was en dat ze zeker niet moest betalen en het appje verwijderen. Als je iets echt verschuldigd bent aan de belastingdienst krijg je altijd een bericht per brief en krijg je ruimschoots de tijd om het te controleren en te checken.

De laatste tijd hoor je veel over dit soort dingen. Niet alleen appjes van de “Belastingdienst” maar ook van het Centraal Justitieel Incassobureau afgekort: “CJIB” of andere ( overheids- ) instellingen maar ook van  bedrijven. Altijd moet je dan meteen of binnen enkele uren betalen, bij voorkeur met ideal of zo iets en kun je verder niemand bereiken, omdat het bericht ’s-avonds of in het weekend komt. Trap hier dus niet in.

Een andere methode is: Je wordt gebeld door z.g. één van je kinderen, familieleden of andere vrienden of kennissen, die ergens geld voor nodig hebben, omdat ze z.g. hun telefoon kwijt zijn, hebben ze een nieuwe telefoon met een ander nummer aangeschaft. Wordt alert. Zijn ze het echt ? Vaak kunnen de oplichters de stem goed nadoen en zijn ze van een aantal dingen goed op de hoogte. Controleer eerst even door b.v. toch het oude nummer te bellen. Misschien nemen ze toch op of check het op een andere manier. Normaal gesproken zullen ook uw kinderen en anderen niet vanuit een winkel bellen, als ze geld nodig hebben en dit telefonisch vragen. Vraag gewoon of ze even langskomen. Dan weet je zeker dat hun het zijn. Dan weet je ook dat het geen de oplichters zijn.

Ook via de e-mail krijgt men vaak een bericht binnen van de bank ( b.v. de Rabobank of de ING-Bank of de ABN-AMRO bank of een andere Bank ), waarin een medewerker van de bank vraag om op een bepaalde link te drukken, of iets anders te doen, om je geld veilig te stellen in een “kluis” of op een andere bankrekening. Het argument is dan vaak b.v.: Er zijn, volgens het bericht, hackers bezig, die het op je ( spaar- ) geld gemunt hebben. Mensen ga hier niet in mee. Neem er even de tijd voor. Dit zijn juist de oplichters. Vaak wordt er gevraagd om in te loggen via de aangeboden link. De site die u te zien krijgt is net echt, maar let op het is een namaak site van de bank Je kunt her verschil nauwelijks of niet zien als leek. Het is nep. Veel mensen zijn door deze vorm van oplichting al hun  ( spaar- ) geld al kwijtgeraakt.

Mocht je toch twijfelen. Kijk op je bankafschriften of ergens anders in de correspondentie van de bank en bel haar op om het te checken en te melden. Dus geen telefoonnummer van de e-mail of site, die je voor je hebt, ook al lijkt het alsof die van de bank is.
Ook neprekeningen vooral met een acceptgiro er aan vast, zijn aan de orde van de dag. Controleer of je het bedrag echt verschuldigd bent en of het banknummer klopt.

Het kan ook voorkomen dat er geen geld uit de geldautomaat komt. Mocht u de hele procedure doorlopen hebben en geeft de geldautomaat aan ” geld uitnemen ” en komt geen geld dan is er iets mis. Blijf bij de automaat en bel het meldnummer van de pinautomaat of 0900 8844. Gemakkelijker en veiliger is het als u binnen geld pint b.v. bij Lektura of bij Albert Heijn.

Sta nooit uw betaalpas en/of pincode af aan anderen of vreemden. Ook niet onder de mooiste beloften. Uiteindelijk trekt u aan het kortste eind.

Hier heb ik enkele belangrijke voorvallen genoemd, hoe u uw geld onbedoeld kunt kwijtraken. U kunt hierover meer vinden op de site: www. Politie.nl en daarna blokje “WhatsApp-fraude”

Maar let op: Er zijn nog veel meer vormen van oplichting.

Ik hoop hiermede een kleine bijdrage te leveren om te voorkomen, dat ook u wordt opgelicht,
Joseph Sweegers

 

Heeft u hulp nodig:

Neem contact op met een van onze ondersteuners. Zij zijn er voor u !!

Joseph Sweegers (tel.040-224 000 02 email joseph.sweegers@strabrecht.net), belastinginvulhulp, ouderenadviseur en cliëntondersteuner

Marian Theunissen (tel. 040 226 37 21, email a.theunissen@hslnet.nl), belastinginvulhulp

Jan de Greef (tel. 040 226 41 14, email degreefheeze@gmail.com ), belastinginvulhulp

Riet van de Sande (tel. 040 226 40 03, email rietvandesande@hotmail.com), belastinginvulhulp

Joop Spoorenberg (tel. 06 1276  6956 email j.spoorenberg3@kpnplanet.nl), cliëntondersteuner

 

 

Reacties zijn gesloten.